Kleur bekennen
Als ik een logo wil ontwerpen, dan heb ik ook automatisch een associatie met het vak van het betreffende bedrijf.
Denk aan tuinarchitectuur…
…juist, groen.
We zijn er allemaal mee opgegroeid, tenzij je kleurenblind bent, dat wordt wel lastig.
Als grafisch ontwerper ontkom je er niet aan, maar wel leuk om de geschiedenis en achtergrond van kleur te kennen.
We kennen de volgende kleuren
- Primair
- Secundair
- Complementair
- Tertiair

Primair en secundair
Primair kennen we als rood, geel en blauw.
Secundair zijn ‘gemengde’ primaire kleuren.
Rood + geel = oranje
Rood + blauw= paars
Geel + blauw= groen
Complementair zijn de kleuren tegenover de primaire kleuren in de kleurencirkel.
Rood, Blauw en Groen
Deze kleuren kennen we als RGB en wordt gebruikt voor theater (lampen) en beeldschermen (TV en computer).
Tertiaire kleuren zijn tussenkleuren zoals bijvoorbeeld oranjerood, paarsblauw en geelgroen en andere tussenliggende kleuren.

Kleuren geven betekenis, gevoel en herkenbaarheid
Het begint met associaties, weet je nog? Tuinarchitectuur heeft veel groen en geel.
Bedrijf in communicatie of voedsel heeft veel rood in zijn logo.
Kleuren zijn ook deels afhankelijk van je bedrijfsnaam.
Mijn bedrijf is Blue Orange concept + design. Dan kun je niet met een paarse sinaasappel komen, dat slaat de plank volledig mis en zul je snel vergeten worden (denk aan je herkenbaarheid)
Kleuren hebben een betekenis en geven de persoon een gevoel.
Hierbij een paar voorbeelden (of ideeën):
- Zakelijk, betrouwbaar, water = blauw
- Tuin, landschapsarchitectuur, natuur, voedsel= groen, bruin, geel, rood
- Vrouw, chique, fashion, food, luxury (naam): roze, groen, grijs, zwart (vb. Appel&Jij)
- Man, ICT, zakelijk, stoer, manager, ondernemer: grijs, geel, zwart, donkerblauw.
- Masseur, spiritueel, reiki, natuur, mandala, genezing: paars, lila, blauw, turkoois, groen, blauwgroen en bruin (laatste twee zijn dus tertiair).
Op deze manier kun je veel kleuren betekenis geven en herkenbaarheid in je logo toepassen.

Jouw bedrijf, jouw kenmerken
Het ontwerp van een logo begint met jouw bedrijf. Wat doe je, wie zijn jouw klanten en wat vind je belangrijk?