Zes stappen van het ontwerpproces

Ben je op een gezellige business borrel en dan vraagt iemand wat ik reken voor het ontwerpen van een logo.
Zo veel?

Wat gaat er eigenlijk aan vooraf voordat jij jouw merk, jouw logo, aan de buitenwereld bekend kunt maken? Datzelfde geldt ook voor een brochure of website. Het ligt er ook aan of je de opdracht helemaal zonder zorgen wilt overlaten, of hou je zelf ook graag de regie?
De waarde die ik jou biedt lees je in de volgende stappen.

 

1

Wensen en input verzamelen:

Persoonlijk (intake) gesprek; Bij de eerste kennismaking zal ik aan de hand van (onderstaande) vragen en persoonlijke stijl een visueel beeld vormen zodat ik bij de volgende (telefonische) afspraak de nodige feedback ontvang.

  • Wat voor onderneming en doelgroep heb ik voor mij?
  • Wat wil je uitstralen en welke boodschap wil je vertellen.
  • Is het logo en huisstijl aan vernieuwing toe? (indien men zelf ooit “even snel” heeft ontworpen, maar toe is aan een professionele uitstraling)
  • Wil je online en/of offline adverteren? (Social media of bijv. flyeren)
  • Wil je een website of heb je al een website? Wat voor website heb je nodig?
    Landingspagina, meerder pagina’s of webshop?

2

Heldere briefing:

Hierin beschrijf ik de besproken punten en hieruit volgt een op maat gemaakte offerte.

  • Heb ik een fotograaf nodig?
  • Heb ik een tekstschrijver nodig?
  • Afbeeldingen, etc.
  • Deadline

3

Conceptfase:

  • Projectmatige aanpak a.d.h. van de briefing. Bij een grote opdracht heb ik drie fases: concept – design – campagne
  • Moodboard: Inspiratie opzoeken, stijl, kleurstalen, fotomateriaal (stockfoto’s) lettertypes zoeken
  • Feedback opdrachtgever
  • Bij goedkeuring van het moodboard ga ik drie concept schetsen maken (logo)

4

Design;

  • Bijvoorbeeld een logo: Het uitwerken van 3 concept schetsen kan er 2 correctierondes worden uitgevoerd. Bij een brochure of magazine is er één concept waaruit verder wordt ontworpen en feedback op gegeven kan worden.
  • Fotomateriaal; een brochure of magazine drukken heeft hoge resolutie (300dpi) afbeeldingen nodig. Van internet gaat niet op omdat het lage resolutie is en er auteursrechten over betaald moet worden. Daarom regel ik graag zelf een fotograaf of zal ik ze aanschaffen bij een beeldbank. Vectorafbeeldingen maak ik overigens zelf. Kostenbesparing? Ik kan ook zelf fotograferen. Maar de boodschap staat altijd centraal, want beeld zegt meer dan 1000 woorden.
  • Fonts; Sommige fonts kun je gratis downloaden, maar ook betaalde fonts moet je rekening mee houden. Je mag niet zomaar een lettertype gebruiken van een gerenommeerd bedrijf.


Bij een logo ontwerp maak ik een huisstijl handboek of de eenvoudige versie een Quideline op A4. Ook ontvang je een map waarin het logo in diverse formaten, extensies en kleuren zijn uitgevoerd. Denk aan zwart & wit omgezet, png, jpeg en eps. CMYK en RGB.

5

Oplevering;

  • Samenwerking: Regelmatig contact tussentijds op basis van feedback komen we uiteindelijk tot een succesvolle oplevering van de opdracht.
  • Check: De puntjes op de i en alles wordt qua teksten nogmaals helemaal doorlopen.
  • DTP: Het technisch aanleveren van het logo of product. PMS (drukkleuren) of omzetten naar CMYK (druk- en print) en eventueel een werktekening aanleveren (stans voor bijzondere vormen)
  • Certified PDF; dit is een PDF die de klant als een voorproef nog kan checken op de allerlaatste kleine puntjes. En deze kan ook naar de drukker worden gestuurd voor een offerte.
  • Drukken of printen; Wanneer kun je beter drukken, of kun je de kosten drukken met printen? Wil je het drukwerk aan mij overlaten of regel je dat liever zelf? Ik zorg er sowieso voor dat je de drukbestanden (met snijtekens) ontvangt zodat je deze kunt laten drukken/printen.

NB: Van iedere opdracht wordt een back-up gemaakt, zodat wijzigingen (op bestaande) documenten snel kan worden aangepast. Dit resulteert in lagere kosten, snelheid en flexibiliteit.

6

Evaluatie;

  • Hoe verliep de samenwerking? Feedback is welkom
  • Persoonlijke contact: hoeveel resultaat heeft het project opgebracht en waar kunnen we nog aanpassingen of verbetering in aanbrengen?

persoonlijke aandacht

Als grafisch ontwerper zet ik altijd graag dat stapje extra. Persoonlijke contact, (extra) tijd en aandacht aan het project, vind ik belangrijk. We willen tenslotte een goed doordacht product en kwalitatief resultaat behalen, van beide kanten.

Doordat ik een breed netwerk heb, kan ik voor korte lijntjes zorgen en kan ik het ontwerp proces volledig uit handen nemen, maar toch betrek ik de opdrachtgever regelmatig bij het proces. Die extra persoonlijke aandacht geeft net dat beetje meer en een mooi resultaat die ik ook liever, indien mogelijk, graag persoonlijk bij de opdrachtgever aflever op locatie.
Dat draagt weer bij aan een duurzame relatie.

merkbaar beter

Rebranding of campagne?
Ik help je graag met een logo en/of communicatie uitingen die wel wat flair kunnen gebruiken.

Neem contact op en samen bereiken we jouw merk beleving.

more insights

Kerstkaarten versturen

Op zoek naar een origineel ontwerp voor een kerstkaart? Maak indruk met een eigen design en verras jouw klanten met een unieke attentie.